Friday, February 25, 2011

SANTAPAN HATI DI PAGI JUMAAT

bismillah...

hari ni hari jumaat..macam biase la kan setiap hari jumaat aku ade clinic...kadang2 clinic kat JHC and kdg2 kt dalam uia kuantan ni gak...kalau clinic kat JHC, selalunye mesti jalan2 kat kuantan parade lak pastu sebab boleh jalan kaki je pun ke KP tu..dekat sgt la dgn clinic optometry....

ni dia clinic yang dekat sangat dengan KP tu....

sebenarnye nak share yg hari ni aku diberi peringatan drpd DIA melalui seorg insan yg bergelar pendidik...
insan ni adalah lecturer aku yg supervise aku tiap kali ade clinic....
banyak la gak pengisian yg aku dapat hari ni....kalau DIA nak ingatkan kite, memang bole je dgn macam2 cara sekali pun kan...
ni aku cerita secara ringkasnye la ape yg aku dapat hari ni k...
cite nye start bile lecturer aku ni masuk bilik aku and tibe2 tanye  

ape maksud name awk ye syahirah??

aku pun dgn yakin nye pun jawab 

nursyahirah tu maksudnye cahaya yg masyhur sir...


pastu sir pun kuar je dari bilik aku tu...
tak lame pastu ,sir masuk ag....aku pun amik peluang tanye satu soalan kat die berkaitan dgn dominan nye mata seseorang
tibe2 je aku terpikir nak tanye...sir pun terangkan la dgn panjang lebarnye.....

tgh2 explain tu la tibe2 sir cakap pasal pembelajaran kita hari ni memang dah di sekularise kan.haa..paham ke tak ni??ape bende lak sekularis ni.yang aku nak maksudkan kat sini adalah berkaitan sekularisme.bak kata lecturer aku tu, dah ade pemisahan ilmu dlm pembelajaran kite hari ni..sedar atau tak, kadang2 kite ni duk study la beriya2 pasal sains..pastu mesti bangga lak kan sape yg buat penemuan sains tu..saintis mane la yg hebat tu kan...kite kadang2 lupe nak kaitkan ape yg kite blaja dalam sains ni dgn kebesaran ALLAH....hakikatnye, kite sedang menggali sedikit demi sedikit kebesaran ALLAH dlm setiap kejadian kat atas muka bumi ni.....contohnye macam bidang yg aku belajar sekarang ni..semuanye tentang mata...
sir tanye aku tadi

penah tak awak pikir kenape ALLAH jadikan mata kite ni bentuk macam ellipse..

nape ALLAH tak jadikan mata kite ni flat je???

kenape pupil betul2 dekat dgn lens???

bende2 yg sir tanye ni memang aku penah fikir tapi bile sir  tanye tadi sebenarnye memberi peringatan semula pada diri...


banyak je bende aku bebel2 kan lagi dgn sir mase tu..satu per satu bende yang sir cakap kat aku tertusuk2 masuk dalam hati macam baru pas kene tembak dgn senapang...kepale aku time tu ligat je pikir macam2...then aku ade tanye gak die

ape pandangan sir saya wat bisnes HERBALIFE and at the same time study???

sir dgn cool nye cakap

ala..tak kisah pun la..ok je..takde masalah pun..yg penting pandai bagi mase..and awk tau tanggungjawab awak untuk gembirakan parents awk...

maksudnye kat situ mesti la aku kene buktikan pada parents yg aku leh berjaya jadi optometrist satu hari nanti even aku wat bisnes mase study....

pastu sir ade gak cakap

mane la tau kan rezeki awk dgn HERBALIFE

sir siap ag suh teliti maksud ayat 1000 dinar...sir tekankan kat situ
 'rezeki yg tak disangka sangka'

ALHAMDULILLAh..ALLAH masih ingin memberi peringatan pada aku melalui lecturer aku ni

LEARNING ISSUES FOR TODAY :

~ kene betulkan niat belajar,belajar bukan sebab exam
~sentiasa melihat tanda2 kebesaran ALLAH melalui ape yg dipelajari
~kene ade care doa yang betul
~jangan ingat kite pandai sebab kite yang hebat


P/S : kata2 dari lecturer aku ni diterjemahkan semula ye..takde la hebat sangat kan aku sampai nak ingat 100% satu per satu perkataan yg keluar dari mulut die..hee













2 comments:

  1. owh ni ke yang sir bebelkan tu..patutla tiba-tiba masuk bilik korang sir terus pngil wanita sempurna.habis semua maksud nama orang ditanyanya..

    k.ira, macamana cara doa dengan betul?

    ReplyDelete
  2. ye sygku mila...ni la die yg sir borak2 tu..
    ~doa dgn care yg betul klo nak explain btul2 pnjg sangat..hee

    ReplyDelete